ေဗာဓိသုုခပရဟိတေက်ာင္းတိုုက္

နိဒါန္း

အိႏၵိယ၏ အေရွ႕ဘက္ ၀င္ေပါက္ျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ျခမ္းၿမိဳ႕ေတာ္ဟု ဆုိႏိုင္ေသာ ကာလကတၱားၿမိဳ႕ေတာ္၊ ပထ၀ီအေနအထား၊ သမိုင္းေနာက္ခံႏွင့္ လက္ရွိသြားလာ၊ ဆက္ဆံေရးမ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ ဤအတိုင္းပင္ျဖစ္ေနေၾကာင္း ရွင္းပါသည္။ တခ်ိန္က ပြဲစားႀကီး ရွစားရြီ ကဲ့သို႔ေသာ ရခိုင္ကုန္သည္ႀကီးမ်ား စီးပြါးေရးအေျခစိုက္ခဲ့ရာ၊ ေရွးေခတ္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ား ပညာေတာ္သင္ခဲ့ရာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဘုရားဖူးမွအစ ကိစၥႀကီးငယ္ျဖင့္ ၀င္ထြက္ေရာက္ေပါက္မႈ အမ်ားဆံုးေနရာ၊ ဤမွ်ေရခံေျမခံေကာင္းေသာ ကာလကတၱားၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ယေန႔တိုင္ မည္သည့္ ရခိုင္ ဗမာ အေျခခ်ေနထိုင္ သူဟူ၍ မရွိေသးျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္အတြက္ အလားအလာေကာင္းမဟုတ္ေပ။ “အရိပ္ေကာင္း မရွိ၍ ငွတ္အေပါင္း ခိုနားခြင့္ မသာခဲ့” ေသာ ဤအေျခအေနေပၚတြင္ ေဗာဓိသုခ ပရဟိတေက်ာင္းတုိက္ကို ကာလကတၱား တေနရာ၌ တည္ေထာင္ခဲ့ၾက ျခင္းျဖစ္သည္။

နာက္ခံသမိုင္း

ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာနေႏၵာဘာသ သည္၊ ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ၁၉၈၇-ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ ပညာေတာ္သင္                ေရာက္ရွိလာၿပီး နာလႏၵာတကၠသိုလ္၌ ပညာသင္ခဲ့ရာ ၄င္းတကၠသိုလ္မွ B.A, M.A ႏွင့္ Ph.D တန္းမ်ားကို ေအာင္ျမင္ၿပီး ေနာက္ ဤေဗာဓိသုခပရဟိတ ျမန္မာေက်ာင္းတိုက္ကို ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနာျပဳ အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ၏ ကမကထျပဳမႈျဖင့္ ၁၉၉၆-ခုႏွစ္တြင္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာ လူငယ္မ်ားစာေပအသင္း အမည္ျဖင့္ ေက်ာင္း သားငယ္ (၂၀)ခန္႔ျဖင့္ ပရဟိတေက်ာင္းတိုက္ငယ္တခုအျဖစ္ အစပ်ိဳးခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ဆင္းရဲေသာ္လည္း လြတ္လပ္ေအးခ်မ္း ေသာ၊ လွဳိက္လွဲေဖာ္ေရြ၍ အားလံုးအတြက္ ေနခ်င္စဖြယ္ျဖစ္ေသာ ခိုကိုးရာေနရာတစ္ခုအျဖစ္ ရပ္တည္ေနလာခဲ့သည္။ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ားတြင္ပင္ ရဟန္းငယ္ ရွင္ငယ္မ်ားျဖင့္ ေ၀စည္ေနခဲ့ေသာေက်ာင္းတိုက္သည္ စား၀တ္ေနေရးျပႆနာမ်ားကို ရင္ဆိုင္ရသည့္အခါမ်ားလည္း ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ယေန႔အေျခအေနအထိေရာက္ေအာင္ လံုးပမ္းခဲ့ရေသာ ခက္ခဲပင္ပန္းျခင္း မ်ားအေပၚ သေဘာေပါက္၍ စာနာျခင္း ရက္ေရာကူညီလွဴဒါန္းသူမ်ား၊ လူအားေငြအား၊ အႀကံဥာဏ္အားမ်ားျဖင့္ ပါ၀င္ခဲ့ၾက သည့္ ရဟန္းရွင္လူအားလံုးတို႔အား ေက်ာင္းတိုက္ နာယကဆရာေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ အထူးေက်းဇူးတင္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ မိမိ (ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသ) အေနျဖင့္ အေျခအေနအရ၊ သက္ဆိုင္သူမ်ား၏ တာ၀န္ေပးမႈျဖင့္ အားလံုး၏ကိုယ္စား ဤေက်ာင္းတုိက္ၾကီးအား တာ၀န္ယူထိမ္းသိမ္း၍၊ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ ဆက္လက္ရုန္းကန္လာခဲ့ရသူသာျဖစ္သည္။ ယခုထက္ပုိမုိ တုိးတက္ ေကာင္းမြန္လာေရးသည္ အားလုံးဧ၏ပါ၀င္ကူညီမႈ၊ စာနာနားလည္မႈႏွင့္ အျပဳသေသာျဖင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြတ္ၾကမႈမ်ားေပၚတြင္ မ်ားစြာတည္မီွေနပါသည္။

ေက်ာင္းတုိက္မွ ေဆာင္ရြတ္ခဲ့၊ ေဆာင္ရြတ္ဆဲ အမ်ဴိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေရးရာနွင့္ ေရွးဆက္လွ်ာထားခ်က္မ်ား

(၁)ပညာေရး

ေဗာဓိသုခ မိဘမဲ့ပရဟိတစာသင္ေက်ာင္း  

Bodhisukha School (English Medium) ေခၚ ေဗာဓိသုခပရဟိတစာသင္ေက်ာင္းကုိ လူမ်ဳိးမေရြး၊ ဘာသာမေရြး၊ ဆင္းရဲသား ကေလးသူငယ္မ်ား မျဖစ္မေန ပညာတတ္ေျမာက္နုိင္ေစရန္ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ (၂၀၀၁ ) ခုနွစ္တြင္ စတင္ဖြင့္လွစ္ ခဲ့သည္။ ထုိစဥ္က ေက်ာင္းအိပ္၊ ေက်ာင္းစား အခမဲ့ ပရဟိတေက်ာင္းသားငယ္ (၂၀) ခန္ ့၊ အျပင္မွ ေက်ာင္းသားက ၅၀ ခန္ ့၊ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမ ၅ ဦးခန္ ့သာရွိခဲ့သည္။ ယခုအခါတြင္ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမ (၁၂) ဦးႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ (၁၈၀) ခန္ ့ရွိျပီး၊ မူလတန္မွ ၁၀ တန္းအထိရွိသည္။ အစုိးရထံမွ ၁၀ တန္းထိ ဖြင့္လွစ္ရန္ ခြင့္ျပဳခ်က္ ေလွ်ာက္ထားသည္။ ေနာက္နွစ္အတြင္း ခြင့္ျပဳခ်က္ရလိမ့္မည္ဟု ေမ်ာ္လင့္ထားပါသည္။

ပညာေရး
ကိုလံဘိုတကၠသိုလ္မွ အဂၤလိပ္စာ ပါေမာကၡ မစ္စ္ ဒူခ်ီ သံဃာေတာ္မ်ားအား အဂၤလိပ္စာျပသေနစဥ္

ပညာေတာ္သင္ ေထာက္ပံ့ျခင္း
၁၉၉၆ ခုနွစ္ကတည္းကစခဲ့ေသာ ပညာသင္ ေထာက္ပံ့ေၾကးေပးျခင္း စီမံခ်က္သည္ ေက်ာင္းတုိက္သက္တမ္းနွင့္ အမွ်ပင္ျဖစ္ ခဲ့ပါသည္။ ဤေထာက္ပံ့ေၾကးေပးျခင္းျဖင့္ စာေပတတ္ေျမာက္သြားသည့္ စာသင္သားတစ္ခ်ဳိ ့လည္း ရွိေနျပီျဖစ္သည္။ တႏွစ္ လွ်င္အနည္းဆုံး စာသင္သားဆယ္ပါးခန္ ့အား နွစ္စဥ္ လစဥ္အျမဲ ေထာက္ပံ့လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

၂) က်န္းမာေရး

လူနာမ်ားအက်ဳိးေဆာင္ရြတ္ျခင္း

ၾကီးက်ယ္ခက္ခဲသည့္ ေက်ာက္ကပ္ အစားထုိး ခဲြစိတ္ကုသမႈ၊ အသည္း အစားထုိးကသမႈကဲ့သုိ ့ေသာ နာတာရွည္ အသည္း အသန္လူနာမ်ားႏွင့္ ယင္းတုိ ့၏ မိသားစုမ်ားသည္ အိႏၵိယသုိ ့စြန္ ့စားလာေရာက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဘာသာစကားအခက္ အခဲ၊ အေတြအၾကဳံမရွိျခင္း၊ အသိအကၽြမ္း ကူညီမည့္သူမရွိျခင္း စသည့္ အၾကီးမားဆုံးျပႆနာမ်ားအားလုံးကုိ မိမိ(ဆရာ ေတာ္) ကုိယ္တုိင္ ဦးေဆာင္ျပီး၊ ေက်ာင္းတုိက္တာ၀န္ရွိပုဂၢဳိလ္မ်ားမွ ၀ုိ္ငး၀န္ကူညီေျဖရွင္းေပးလွ်က္ရွိၾကသည္။ မထင္မွတ္ ေသာ လြဲေခ်ာ္မွုတစ္ခ်ဳိ ့ေၾကာင့္ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ဒုကၡမေရာက္ေစရန္ အထူးသတိထားၾကသည့္ၾကားမွ “လူအမွား” တခ်ဳိ ့ ကေတာ့ ရွိခဲ့ေပသည္သာ၊ သုိ ့တုိင္ အားလုံးမွ အတတ္နဳိင္ဆုံး၊ သတိ၊ ပညာထားျပီး၊ ေစတနာ၊ ေမတၱာအျပည့္ျဖင့္ စိတ္ရွည္ ရွည္ထားျပီး လုပ္ကုိင္ေပးၾကရန္ ညြန္ၾကားထားျပီး မိမိကိုယ္တိုင္ ႀကီးၾကပ္ေပး၊ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေပသည္။

Daw Aye Aye
ေဒၚေအးေအး (၆၃) ေဆးရံုမွ ဆင္းလာစဥ္

“ေက်ာင္းတုိက္ မွလူနာမ်ားအေပၚထားရွိသည့္ ေစတနာေၾကာင့္ လူနာမ်ား၏ ေ၀ဒနာကို ထက္၀က္မက သက္သာေစရမည္”ဟူေသာ မူကို ခ်မွတ္ထားေၾကာင္းျဖစ္ရပ္မ်ားက သက္ေသခံပါလိမ့္မည္။ တခ်ိဳ႕လူနာမိသားစုဆိုလွ်င္ ေဆးဖိုး၀ါးခ အကုန္အက်မ်ားစြာျဖင့္ လႏွင့္ခ်ီ ေနထိုင္ၾကရၿပီး ေနာက္တြင္ ေငြေၾကးအခက္အခဲမ်ားႏွင့္ပါ ႀကံဳရသည့္အခါမ်ားရွိေလသည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ေက်ာင္းတိုက္ အေနျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ ဘ၀တူ လူနာမိသားစုမ်ားမွလည္းေကာင္း လက္ပိုက္ထုိင္ၾကည့္မေနၾကဘဲ ေစတနာအျပည့္ျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္းကူညီၾကသည္လည္း ရွိေပသည္။ ေဆးကုခံ နာတာရွည္လူနာမ်ားအတြက္ ေဗာဓိသုခ ပရိ၀ုဏ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေႏြးေထြးေသာ ကိုယ့္ရပ္ကိုယ့္ရြာႏွင့္မျခား ျဖစ္လာျခင္းအေပၚ မိမိတို႔အားလံုးမွ ၀မ္းသာ၊ ဂုဏ္ယူၾကသလို ခဏလာေရာက္သည့္ ဘုရားဖူးမ်ားလည္း ၾကည္ႏူးစြာ သာဓုေခၚၾကပါသည္။ လိုအပ္သည့္ မိသားစု တည္းခိုေဆာင္ တစ္ခုျဖစ္ေျမာက္ေအာင္လည္း “ ေဒၚသီတာ ဦးေဆာင္သည့္ မဇၥ်ိမဂုဏ္ ဘုရားဖူးအဖြဲ႔မွ ေစတနာရွင္မ်ားက စုစုေပါင္း ရူပီး ၂-သိန္းခန္႔ မ’တည္လွဴဒါန္းခဲ့သျဖင့္ ယခုအခါ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ တည္းခိုေနထိုင္နဳိင္ၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို မိမိတို႔၏ အေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ ေစတနာ၊ အားလံုးေသာ ေစတနာရွင္မ်ား၏ ေမတၱာ၊ သဒၶါ၊ ပညာတုိ ့ျဖင့္ ဆက္လက္၀ုိင္း၀န္း ေဆာင္ရြတ္သြားၾကလွ်င္ အားလုံး ယခုထက္ပုိ၍၊ ပုိ၍တုိးတက္ေကာင္းမြန္လာမည္သာျဖစ္ပါသည္။ (အထူးလုိအပ္ေနေသာ လူနာၾကဳိပုိယာဥ္တစ္စီးအတြက္လည္း စတင္အလွဴခံေနျပီးျဖစ္ရာ အားလုံးမွ ပါ၀င္နဳိင္ၾကပါသည္။)

 ေမာ္လျမိဳင္ ျမိဳ႔သူ မသႏၱာ

Mathandaေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔သူ မသႏၱာ (အသက္ ၁၈) ႏွစ္သည္ ကိုးလ္ကတၱားျမို႔ရွိ၊ မိမိတို႔ ေဗာဓိသုခ ပရဟိ    တေက်ာင္းတိုက္သို႔ ေက်ာက္ကပ္အစားထိုးရန္ (၁၃-၈-၂၀၀၈) ေန႔ေရာက္ရွိလာသည္။  ရန္ကုန္မွာ ေက်ာက္ကပ္ေဆးတာ အိမ္ ၁ လံုးေရာင္းရေငြ အားလံုး ကုန္သြားခဲ့ျပီ။ ေနာက္ အိမ္ကေလးတစ္လံုးကို ေရာင္းျပီး ရွိသမွ်ေငြျဖင့္ ေက်ာက္ကပ္အစားထိုးရန္ ေရာက္ရွိ လာျခင္းျဖစ္သည္။ ဒီၾကားထဲမွာ အသက္မရွဴႏိုင္ေအာင္ ဗုိက္ထဲမွာ ေရျပည့္ေနသျဖင့္ ေဆးရံုသို႔ ၃ ၾကိမ္တိုင္တိုင္ တက္ခဲ့ရသည္။ ပါလာသမွ်ေသာ ေငြလည္း ကုန္ခါနီးျပီ၊ ဆရာ၀န္မ်ားကလည္း လူနာ၏အေျခအေနက အရိုးေပၚအေရတင္ကာ သိပ္အေျခအေနမေကာင္းလွသျဖင့္ ခြဲစိတ္ရန္ ဆႏၵမရွိခဲ့ေပ။  မသႏၱာ အေဖ ဦးသန္းတင္ႏွင့္ ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသတို႔၏ တာ၀န္ယူေတာင္းဆိုခ်က္အရ ေဒါက္တာရိုင္းဘာဂီ ဦးေဆာင္ေသာ အပိုလို ဂလန္းအီးဂဲလ္ ေဆးရံုၾကီးမွ ေဒါက္တာမ်ားက ၃၀-၁၂-၀၈ ေန႔ မသႏၱာအား ေအာင္ျမင္စြာ ခြဲစိတ္ ကုသႏိုင္ခဲ့ သည္။ ယင္းသို႔ ေက်ာက္ကပ္အစားထိုး ခြဲစိတ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း၊ လူ႔အသက္ တေခ်ာင္းကို ကယ္ ဆယ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းသည္ ေဗာဓိသုခပရဟိတေက်ာင္းတိုက္၊ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသ၏ ဦးေဆာင္ၾကိဳးပမ္းေပးမွဳႏွင့္ ေစတနာရွင္မ်ားကလည္း ၀ိုင္း၀န္းကူညီးေပးျခင္းတိုု႔ေၾကာင္းျဖစ္သည္။

 

၃) လူမွဳေရး

ေက်းလက္ေဒသ ဖြံျဖဳိးေရးလုပ္ငန္း

123ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ ့ျဖဳိးေရးလပ္ငန္းသည္ နဳိင္ငံတုိင္း၌ အဓိကပဓာနက်ေသာလုပ္ငန္းျဖစ္သည္။ ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ ျ့ဖဳိး ေစရန္တစိတ္တစ္ေဒသအားျဖင္ ့ ပါ၀င္ပံ့ပုိးမွဳသည္ အင္အားအၾကီးဆုံး သာသနာျပဳလုပ္ငန္းတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါသည္။ ယင္းကုိ ေကာင္းစြာသေဘာေပါက္မိေသာ မိမိ(ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာနေႏၵာဘာသ)သည္ မိမိရဲ့့ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားကုိ ေကာ္မတီဖဲြ ့ စည္းေပးလွ်က္ ၂၀၀၉ ခုနွစ္က စတင္ျပီး ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ ့ျဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ေဆာင္ လ်က္ရွိသည္။ ေက်းလက္ေဒသဖြဲ့ျဖိဳးေရး အဓိကလုပ္ငန္းမွာ ဆင္းရဲသူ၊ လူတန္းစားမ်ားအား အတုိးေငြ အနည္းဆုံး ေခ်းေငြ ထုတ္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းကုိ ကမၻာ့သုံးေ၀ါဟာရ အေနျဖင့္ Micro Finance ဟုေခၚၾကသည္။ ဤလုပ္ငန္းသည္ ဆင္းရဲသူ၊ ဆင္းရဲသား ပေပ်ာက္ေရးလုပ္ငန္းအတြက္ အားအေကာငး္ဆုံးလက္နက္ျဖစ္သည္ဟု ကမၻာက အသိအမွတ္ ျပဳၾကသည္။ ယခုအခါ မိ္မိတုိ ့၏ အဆုိပါ ေက်းလက္ေဒ သဖြံ ့ျဖဳိးေရးလုပ္ငန္းမ်ား၌ ေဒသခံမ်ား(၅၀၀၀) ေက်ာ္ အဖဲြ ့ ၀င္အျဖစ္ ပါ၀င္လွ်က္ရွိပါသည္။ ဒီလုပ္ငန္းေၾကာင့္ ရြာေပါင္း (၅၀) ခန္႔တုိးတက္ဖြံ ့ျဖိဳးလာသည္ကုိေတြ ့ျမင္ေနရျပီျဖစ္ပါသည္။ ယင္းသုိ ့တုိးတက္လာသည္ ႏွင့္အမွ် ကေလးငယ္မ်ား အစာအဟာရ ျပည့္၀စြာ စားသုံးနဳိင္လာျခင္း၊ ေက်ာင္းမွန္မွန္ တက္နဳိင္လာျခင္း၊ က်န္းမာေရးပုိင္းမွာ လည္း ပုိမုိေကာင္းမြန္လာေၾကာင္းေတြ ့ရပါသည္။

 

အခက္ႀကံဳ ခရီးသည္မ်ားအား ကူညီေထာက္ပံ့ျခင္း
မိမိတုိ ့ေက်ာင္းတုိက္သည္ ျမန္မာနဳိင္ငံမွျဖစ္ေစ၊ ဘဂၤလာေဒ့ရွ္ႏွင့္ အိႏၵိယ အေရွေျမာက္ျခမ္း ျပန္နယ္မ်ားမွျဖစ္ေစ၊ ျဖတ္သန္းသြားလာသူမ်ား စုဆံုၾကရာ ဆံုမွတ္ေနရာတြင္ တည္ရွိသည္။ သို႔ေၾကာင့္ လူမ်ိဳးစံု၊ အဆင့္အလႊာမေရြးတုိ ့ ၀င္ထြက္ ေရာက္ေပါက္ၾကသည္။ လာေရာက္သူအားလံုးသည္ အဆင္ေျပ ျပည့္စံုၾကသူမ်ားခ်ည္း မဟုတ္ၾက။ တခါတရံ ၄င္းတို႔ေရွး ဆက္ရဦးမည့္ ခရီးစဥ္အတြက္ လမ္းစရိတ္အခက္အခဲရွိသူမ်ားလည္း မနည္းမေနာပါ။ ယင္းတို႔သည္ တည္းခို၊ စားေသာက္ ခဲ့မႈအတြက္ ထံုးစဥ္အတိုင္း တတ္ႏိုင္သမွ် လွဴဒါန္းႏိုင္ခဲ့ျခင္းမရွိေတာ့သည္ကို စိတ္မေကာင္းစြာျဖင့္ပင္ အခက္အခဲမ်ားကို ဖြင့္ေျပာၿပီး၊ လက္ျဖန္႔သြားၾကရသည္။ တခ်ိဳ႕ေခ်းငွါးယူ၊ ျပန္လည္ပို႔ေပးသူရွိသလို၊ တခ်ိဳ႕လည္းတခါမွ မျပန္ေတာ့သည့္ အနာဂါမ္ေတြ ျဖစ္သြားၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေက်ာင္းတိုက္ေန ပုဂၢိဳလ္မ်ား အေနျဖင့္ကား ခရီးသြားတစ္ဦး၏ အခက္ အခဲကို ေျဖရွင္းေပးလိုက္ရျခင္းအတြက္ ကာလဒါနေျမာက္သည္ဟု ေက်နပ္ ၾကည္ႏူးႏုိင္ၾကပါသည္။

၄) ဘာသာေရး

တိေလာက ၀ိဇယသယမၻဴေစတီေတာ္ တည္ထားျခင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနာျပဳ အလုိေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ႀကီးအား အမွဴးထားလွ်က္ အိႏၵိယ၊ ျမန္မာ၊ စကၤာပူ၊ အေမရိက၊ ကေနဒါ ႏိုင္ငံမ်ားမွ တပည့္ဒကာ/ဒကာမမ်ားစုေပါင္းပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ ေစတီေတာ္အား ၁၉၉၈- ခုႏွစ္၊ ဇႏၷ၀ါရီလ (၁၁) ရက္ေန႔တြင္ ပထမအႀကိမ္ ထီးေတာ္တင္လွဴခဲ့ၾကၿပီး၊ ၂၀၀၆-ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္ ထီးေတာ္တင္လွဴခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ ဖူးေမွ်ာ္၊ ဦးခ်စရာဟူ၍ လံုး၀မရွိေသးေသာေဒသတြင္ ထူးျခားစြာ ေပၚထြန္းလာျခင္းျဖစ္၍ ရပ္နီး၊ ရပ္ေ၀းမွ ေဒသခံလူထုအေနျဖင့္ ယေန႔တိုင္ အမ်ားအျပား ၀င္ေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ၾကဆဲပင္ျဖစ္သည္။

သိမ္သမုတ္ျခင္း
ေက်ာင္းတိုက္ တည္ေထာင္စဥ္ကတည္းက သာသနာေတာ္၏ အသက္သဖြယ္ျဖစ္ေသာ သိမ္တစ္ေဆာင္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ခဲ့ၾကသည္။ ဤအတြက္ ၁၉၉၉-ခုႏွစ္တြင္ သံဃာေတာ္အေရအတြက္ (၃၀)ပါးခန္႔ျဖင့္ သိမ္တစ္ေဆာင္ သမုတ္ခဲ့သည္။
ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳပြဲမ်ား
သာသနာ့ေရေသာက္ျမစ္ျဖစ္ေသာ ရွင္ျပဳ၊ ရဟန္းခံလုပ္ငန္းမ်ားကို အခါအားေလ်ာ္စြာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ေဒသတခု လံုးတြင္ တစ္ခုတည္းေသာ သိမ္တည္ရွိရာေက်ာင္းတိုက္ျဖစ္၍လည္း ရပ္နီးရပ္ေ၀းမွ ဗုဒၶဘာသာမ်ားအားလံုးသည္ ရဟန္းခံ ကိစၥအထေျမာက္ေရးအတြက္ မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္သို႔ လာေရာက္ေဆာင္ရြက္ၾကစၿမဲျဖစ္သည္။ ရဟန္းျဖစ္ခ်ိန္တန္လ်က္ ပစၥည္းေလးပါး ဒါယကာ/ဒါယိကာမမ်ား မရွိသည့္အခက္အခဲႏွင့္ တျခားအခက္ခဲရွိသည့္ ရဟန္းေလာင္းမ်ားအား ဘုရားဖူးထဲ မွျဖစ္ေစ၊ ဒကာ/ဒကာမမ်ားႏွင့္ မိတ္ဆက္ေပးၿပီး ရဟန္းခံေပးခဲ့သည္။

ေလးထပ္ေက်ာင္းေဆာင္ေတာ္ႀကီး စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း (အၿပီးမသက္ႏိုင္ေသး)
ဤေလးထပ္ေက်ာင္းေဆာင္ေတာ္ႀကီးကို ဧည့္သည္မ်ား စိတ္ခ်မ္းသာ၊ ကိုယ္ခ်မ္းသာတည္းခိုႏိုင္ေရးအတြက္ အျမန္ဆံုး အၿပီးသတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေဆာက္လုပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ယခုႏွစ္အတြင္း ဒုတိယထပ္ကို အၿပီးသတ္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ဆံုးျဖတ္ထားသည္။
တရားစခန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ျခင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ျပည္တြင္းျပည္ပသာသနာျပဳ အလိုေတာ္ျပည့္ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးစီးဖြင့္လွစ္ေသာ ၀ိပႆနာရက္တို တရားစခန္း
မ်ားကို ၂၀၀၅-ခုႏွစ္တြင္ ပထမအႀကိမ္ႏွင့္၊ ၂၀၀၆-ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္က်င္းပခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ေဒသခံလူထုမ်ား၏အားေပး ပါ၀င္မႈ၊ ေက်ာင္းတုိက္တာ၀န္ရွိပုဂၢဳိလ္မ်ား၏ အားတက္သေရာ ကူညီလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထင္သည္ထက္ ပုိမုိေအာင္ျမင္ ခဲ့ပါသည္။ ျပီးခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ခုနွစ္ မတ္လတြင္ အရွင္အရိယ၀ံသ၏ ရက္တုိတရားစခန္းဖြင့္လွစ္ခဲ့ရာ၊ နဳိင္ငံျခားေယာဂီမ်ားတ ခ်ဳိ ့တက္ေရာက္ အားထုတ္ခဲ့ၾကျပီး၊ ေက်နပ္ဖြယ္ရာေအာင္ျမင္မႈရခဲ့သည္။

ဓမၼေရးရာ စာအုပ္စာေပမ်ား ေရးသားထုတ္ေ၀ျခင္း

“ဗုဒၶဓမၼ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား” စာအုပ္ တစ္အုပ္တည္းကုိပင္ ျမန္မာနဳိင္ငံမွ တစ္ၾကိမ္၊ အိႏၵိယမွ ၃- ၾကိမ္ ထုတ္ေ၀ျဖန္ ့ခ်ိခဲ့ျပီးျဖစ္ ေသာ္လည္း ပရိသတ္မ်ား၏ ေတာင္းဆုိခ်က္အရ ထပ္မံ ရုိက္နွိပ္ရန္ လုိအပ္ေနဆဲပင္ျဖစ္သည္။၁၂၃၄ ဤၾကိမ္မ်ားစြာတြင္ အခမဲ့ ဓမၼဒါနအျဖစ္ ျဖန္ ့ခ်ီနဳိင္ခဲ့ျခင္းသည္ ကံအားေလ်ာ္စြာ စာအုပ္အတြက္ စုိက္ထုတ္လွဴဒါန္းသူ ‘ ဓမၼစာေပအလွဴရွင္’ မ်ား ေပၚထြက္နဳိင္၍ျဖစ္ျဖစ္ပါသည္။ မေပၚထြက္နဳင္သည့္အခါတြင္အခေၾကးေငြကုိ ေလ်ာ့ေပါ့ယူ၍ျဖစ္ေစ ျဖန္ ့ခ်ိရေတာ့မည့္အ လား အလာျဖစ္ပါသည္။ ဤမတုိင္မီ အလားတူ ျဖန္ ့ခ်ိခဲ့သည္ မိမိတုိ ့ေက်ာင္းတုိက္၏ ပထမဆုံးစာအုပ္မွာ ‘မဇၹ်ိမေၾကးမုံ’ ေခၚ ဗုဒၶဘာသာဘုရားေနရာေတာ္မ်ား သမိုင္းအက်ဥ္း စာအုပ္ငယ္ျဖစ္သည္။ ယင္းကို မိမိ၏ စိုက္ထုတ္မႈျဖင့္ စတုတၳအႀကိမ္ ေျမာက္ ထုတ္ေ၀လိုက္ပါၿပီ။ ယခုအခါ ဤစာအုပ္(၂)အုပ္လံုးကို ကြန္ပ်ဴတာစာမ်က္ႏွာေပၚမွာလည္း ေလ့လာဖတ္ရႈႏုိင္ၿပီးျဖစ္ ပါသည္၊ ေက်ာင္းတုိက္ စတင္တည္ေထာင္ခါစ ကတည္းက ဓမၼေလာကဂ်ာနယ္ (အဂၤလိပ္လို) တစ္ေစာင္ကိုလည္း ထုတ္ေ၀ခဲ့ ေသးသည္။ ဤစာေစာင္မွာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ရပ္ထားဆဲျဖစ္သည္။ ေနာင္ဆက္လက္ထုတ္ေ၀သြားဖို႔ အစီအစဥ္ လည္းရွိပါသည္။ တျခားေရးဆဲ၊ ေရးလတၱံ ့မ်ားလည္းရွိပါ၏။ အဓိကမွာထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိႏိုင္ဖို႔ အရင္းအႏွီးအင္အား လိုအပ္ေန ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

ေအအိုင္ဒီအက္စက္၊ ေက်ာက္ကပ္ကဲ့သို႔ေသာ နာတာရွည္ေ၀ဒနာရွင္မ်ားအတြက္ အေထာက္အပံ့ျပဳႏိုင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ားစြာတို႔သည္ မိမိတို႔ေက်ာင္းတိုက္၏ အနာဂါတ္ လ်ာတားစီမံခ်က္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ဤလုပ္ငန္းမ်ား အမွန္တကယ္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေရးသည္ မိမိတို႔၏စြမ္းအင္မ်ားကို စိန္ေခၚေနၾကၿပီး၊ ရပ္ႏွီးရပ္ေ၀းမွ အမ်ိဳး ဘာသာ၊ သာသနာေတာ္အက်ိဳး သယ္ပိုးရန္လိုလားသူ ဒကာ/ဒကာမမ်ားတို႔၏ ေစတနာသဒၶါတရားမ်ားအားလည္း ႏိႈးေဆာ္
လွ်က္ရွိပါသည္။ “တစ္ေယာက္အားႏွင့္ ယူေသာ္မရ၊ အမ်ားအားႏွင့္ယူက မရဟူ၍မရွိျခင္း” သေဘာကို အျပည့္အ၀နားလည္၊ စာနာၿပီး အျပဳသေဘာျဖင့္ ပူးေပါင္းပါ၀င္လုပ္ေဆာင္လာၾကလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။